וידאו  ארט

וידאו  ארט נקרא כך על שם קלטת הוידאופורמט שהיה נפוץ עד תחילת שנות התשעיםלאחר מכן נכנסו פורמטים דיגיטליים כגון DVD , דיסק קשיחלפטופים למיניהם ודיסק און קילמרות הדמיון וקשרי הגומליןוידאו ארט אינו כמו סרט קולנועאחד ההבדלים העיקריים בין וידאו ארט לקולנוע הוא שוידאו ארט אינו תלוי בהכרח במוסכמות המגדירות קולנועבוידאו ארט אין לפעמים שחקנים או דיאלוגים ואף לא עלילה ברורה עם התחלהאמצע וסוף מוגדריםהמוסכמות האלו בדכ עוזרות לקטלג סרטים כשייכים לעולם הבידור בעוד וידאו ארט שייך לעולם האומנותההגדרות האלו חשובות בעיקר בשטחיםהאפורים” של הקולנוע שבהם קשה יותר להגדירכגון בקולנוע הקצר או הנסיוניאולי הדרך הפשוטה והישרה להבדיל בין קולנוע לוידאו ארט תהיה להגיד כי קולנוע נועד בעיקר לבדר בעוד שהוידאו ארט נועד למטרות שונות כגון בדיקת גבולות המדיום עצמושבירת גבולות ומוסכמות הפורמט ולמען האומנות עצמה.

ההסטוריה של הוידאו ארט

נהוג לחשוב שהוידאו ארט התחיל כשאומן הוידאו נאם גון פייק צילם את האפיפיור בניו יורק 1965 במצלמת הסוני שלוהנחשבת למצלמת הוידאו הניידת הראשונהיש האומרים שהוידאו ארט נולד כאשר האומן הגרמני וולף ווסטל שילב בעבודתו משנת 1959 קטעים שהוקלטו מהטלויזיה. (עבודתו זו שייכת כיום לאוסף הגלריה הברלינאית). זו כנראה עבודת האומנות הראשונה שבה שולבו קטעי טלויזיה.

לפני המצאת הסוני פורטאפק (מצלמת הוידאו הניידת הראשונה), עבדו האומנים עם מצלמות הסרטה או 16 מילימטר ולא היה באפשרותם לצפות בחומרים שצילמו מיידיתצילום במסרטות דרש פיתוח של הסרט וציוד הקרנה כדי לצפות בוהנגישות הגבוהה של הפורמט החדש משכה אומנים רבים לבחור בה על פני הקולנוע בעיקר כאשר התפתחו לצידה גם טכנולוגיות עריכה לוידאו.

אומנים כגון פיטר קמפוס וגונאס התנסו בפורמט הוידאו החדש תוך שהם עורכים נסיונות בשיטת השידורמיצג הוידאו הראשון שנעשה עם תשע טלויזיותכלל חומרים משולבים מטלויזיה מסחריתחומרי גלם שצולמו ונערכו מראש וחומרים שצולמו בשידור חי מהגלריה עצמהעבודה זו נעשתה עי האומנים אירה שניידר ופרנק גילטבעדין המודרני רווי הטכנולוגיה שלנו מיצג כזה נראה כמובן מאליו אבל בסוף שנות ה-60 אירוע כזה נחשב להישג טכנולוגי רב משמעות ופורץ דרך.

2017-09-04T18:42:12+00:00