מה זה חווית משתמש UX – UI

עיצוב גרפי וחווית משתמש UI מה זה בעצם UX 

UX זה בעצם ראשי תיבות של המילה User Experience או בעברית חווית משתמש. כיום בעידן שהכל בו טכנולוגי ועובר על גבי רשת האינטרנט ולכל מוצר יש כמה וכמה מתחרים, הלקוח שהוא המשתמש העיקרי של המוצרים מעוניין בחוויה נעימה, ידידותית ופשוטה כאשר הוא משתמש במוצר טכנולוגי. זה יכול להיות מוצר חשמלי שקל ונוח לתפעול ובעל מספר פונקציות או תוכנה שהשימוש בה הוא קל, נוח ופשוט והכל בה אינטואיטיבי מאוד ויש בה אוסף של פרמטרים שפותרים למשתמש את הצורך במספר תוכנות יחד. וכמובן שכל הנושא של אפליקציות, אתרים ומוצרים דיגיטליים שיוצאים אל השוק מידי יום מחייבים את היזמים לחווית משתמש לא פחות ממצוינת אחרת ימוצבו נמוך בשוק המתחרים והמיזם שלהם ינחל כישלון. 

כיום כאשר יש לנו רעיון או מיזם שאנו רוצים להוציא אל הפועל, אחד הדברים שכדאי שנחשוב עליו זה איך אנו יוצרים חווית משתמש UX. חשוב לתת את הדעת בנושא זה כי זה מה שיבדיל אותנו מהמתחרים שלנו. המושג של חווית המשתמש כולל בתוכו אספקטים רחבים הקשורים לממשק המשתמש- הקשר בין המשתמש לטכנולוגיה, לעיצוב גרפי באפליקציה ובאתר שמותאם להנגשת התוכן, לנושא השיווק ואולי תתפלאו לשמוע גם לרגשות והתחושות שירגישו המשתמשים כאשר יעבדו על המערכת או המוצר. אנו נרצה שבמוצר שלנו יהיו כמה שיותר יתרונות ישומיים עבור המשתמשים. זה מה שיהפוך את המוצר שלנו למקצועי וימצב אותנו בשוק המתחרים במקומות הראשונים או כמוצר הטוב ביותר. 

מה זה חווית משתמש UX - UI

לשים דגש על איך התוכן הזה יעבור למשתמש – גדלים של אייקונים משתנים בהתאם למסך של המשתמש – מתן חשיבות לנושאים אלה הם הגורמים להצלחה בשימוש אפליקציות ובמכירה שלה

אז על מה כדאי לנו לשים דגש בשביל חווית UX מצוינת ב2020?

קלות השימוש בעיצוב אתר או אפליקציה– בנושא זה נשים לב שאנו לוקחים בחשבון את קלות השימוש בפונקציות השונות במוצר שלנו. נשים דגש שלמשתמש יהיה קל לתפעל את המוצר. כמה שפחות מסובך יותר טוב. לקוח יעדיף מוצר פשוט לשימוש שאפשר להפעיל בו פונקציות בלחיצת כפתור ובאופן המהיר ביותר. 

עיצוב נעים לעין לגרום לזרימת מידע נכונה– חשוב לשים לב שאנו נותנים את הדעת גם בנושא העיצוב. כדאי לשים לב לגווני צבע נכונים המתאימים למה שהעסק רוצה לשדר וגם שיהיה נעים למשתמש, צורות נעימות לעין, פונטים מסוימים, הגדרות גרפיות. נניח מדובר בתוכנה ובתוך התוכנה יש מקום בו כתוב הרבה תוכן, חשוב לשים דגש על איך התוכן הזה יעבור למשתמש. האם יעבור בצורה של המון מלל שמקשה על הקריאה או שנעצב אותו אל תוך ריבועי תוכן ונהפוך אותו נעים לקריאה. כך גם נעשה עם הצבע, נבדוק שאין יותר מידי גוונים, שהגוונים מתאימים אחד לשני, מבליטים מה שצריך, משדרים את האופי של העסק כפי שרצינו שישדר. כמו שאנו שמים לב, לעיצוב בחווית המשתמש יש תפקיד מאוד חשוב.

ליצור חווית משתמש מצוינת

מעברים ותנועה נוחים גורם מספר 1 להצלחה של אפליקציה או אתר אינטרנט מותאם לניידים ולטלפונים החכמים – יש להתאים את האפליקציה לכל גדלי המסכים השונים ולדרישות של החברות הגדולות

מעברים ותנועה באתר אינטרנט מותאם לנייד– הכוונה כאן לזרימה בין הפונקציות השונות. שהשימוש יהיה כמה שיותר אינטואיטיבי למשתמש. שיהיה דמיון בהפעלת הפונקציות השונות באפליקציה במקום שלכל פונקציה יהיה הסבר מסובך על השימוש בה. אם מדובר בתוכנה אז שהמעברים בין הפונקציות השונות יעברו בקלות. 

למידה פשוטה  – כאשר משתמש בוחר מוצר הוא מסתכל גם על דרך הלמידה של השימוש בו. האם מדובר בלמידה ארוכה ומסובכת או שיוכל להשתמש במוצר לאחר קריאה פשוטה של מספר הסברים ולמידה של חלק מהפונקציות תוך כדי שימוש. יש מוצרים שחווית הלמידה שלהם כל כך פשוטה שלעתים נוכל להשתמש בהם ללא קריאה של מדריך למשתמש ורק לאחר שכבר נשתמש בהם אנו נרצה להעמיק בפונקציות שקיימות בהם ונקרא את המדריך. 

יעילות וזיכרון של הפונקציות במוצר– הכוונה כאן באיזו מהירות אני יכולה להשתמש במוצר ובשימוש חוזר לזכור את רוב הפונקציות שבו. האם עליי לקרוא שוב מחדש את מדריך הלמידה? או שמא אזכור את רוב הפונקציות מהשימוש הראשון?

תקלות ולדעת איך להתמודד– כמה שפחות תקלות יותר טוב. אנו כמשתמשים רוצים מוצר מוגמר ללא תקלות. אנו מעוניינים שהמוצר יעבוד כמו שצריך, שנצטרך כמה שפחות לפנות לחברה שיצרה את המוצר או החברה המשווקת. אם מדובר בתוכנה, אז כמה שפחות באגים שיהפכו את חווית המשתמש שלנו לפחות נעימה. 

אמינות ושקיפות בשימוש– אנו כמשתמשים תמיד נחפש את החברה האמינה ביותר בשוק שהשירות שלה ניתן בשקיפות. אנו לא אוהבים להרגיש מרומים. אנו נרצה לקבל מידע מהימן ללא טעויות ושיהיה לנו למי לפנות בעת הצורך. אם לדוגמא מדובר באתר אינטרנט שבו מכניסים פרטי אשראי, אנו נרצה כמשתמשים לדעת שהאתר מאובטח. דוגמא נוספת, אם מדובר במוצר שיש בו כללי בטיחות, נרצה לדעת שהוא עבר את כל מבחני הבטיחות וקיבל תו תקן כמקובל. 

עדכונים שוטפים– מוצרים טכנולוגים ותוכנות אשר יש להם עדכונים שוטפים יהוו יתרון גדול לאותם חברות. המשתמשים כיום רוצים להיות עם המערכות והמוצרים המתקדמים ביותר. אם למוצר יש עדכונים שוטפים זה אומר שיש צוות שכל הזמן עובד ומפתח את המוצר. 

למי עלינו לפנות כדי ליצור חווית משתמש מצוינת למוצר שלי?

כשאנו מפתחים מוצר, הרעיון של המוצר הוא אבן הדרך הראשונית, בדרך נשתמש באבני דרך נוספות וחשובות לא פחות. אותם אבני דרך הם בעצם אנשי תכנות, מאפייני המוצר, מנהלי פרויקטים, מנהלי מוצר, אנשי שיווק, אנשים אשר אחראים על התקציב, מעצבי UX ומעצבי UI. כל אלו יחד ישתפו פעולה על מנת להבין את המשתמשים וליצור להם חווית משתמש טובה. כל בעל מקצוע כזה אחראי על הובלת התחום שלו בפיתוח המוצר. בסוף התהליך נעביר את כל הפיתוח לאנשי UI אשר תפקידם לעצב את המוצר בפועל. 

תפקידם של מעצבי UX זה לחשוב כמו משתמש ולחשוב כמו המתחרים בשוק. כלומר עליהם להבין איפה היתרונות והחסרונות במוצרים מתחרים אחרים ואיך ניתן לפתור את החסרונות ולהעצים את היתרונות. כל זאת עושה מעצב UX על מנת לחשוב על מה המשתמש היה רוצה שיהיה לו במוצר. הוא בעצם נכנס לראש של המשתמשים.

אז היכן נמצא את כל האנשים האלו? דרך אחת לקחת בעלי מקצוע עצמאיים. פרילנסרים שעוסקים בפיתוח מוצר וליצור צוות. דרך נוספת היא לפנות לחברת מיקור חוץ העוסקת בפיתוח ועיצוב מוצרים.

חווית משתמש UX כמקצוע ב2019 ומה הולך להיות ב2020?

תחום חווית המשתמש הוא תחום מאוד מבוקש כיום בעולם, בישראל אנו במגמת צמיחה. ככל שהעולם הפך טכנולוגי יותר, התחרות בשוק גדלה והצורך בחווית משתמש לא פחות ממצוינת הפכה את התחום למאוד מבוקש. יזמים וחברות הבינו כי הדרך להצלחת המוצר שלהם עוברת ללא ספק בשימת דגש על חווית המשתמש. בתחום זה תמיד יהיו חידושים מהסיבה שכל חברה תרצה תמיד לחדש את חווית המשתמש שלה וליצור חוויה טובה יותר מהאחרים. 

הביקוש יגדל בישראל וימשיך להיות אחד המקצועות מבוקשים ביותר בהייטק לקראת 2021

מסלול הלימודים של מעצבי חווית משתמש UX מכשיר את הסטודנטים להבנת המשתמשים במקביל להבנת השוק. סטודנטים המסיימים את לימודיהם בתחום זה יוכלו לעבוד כפרילנסרים במקצוע או להצטרף לחברות העוסקות בפיתוח ועיצוב מוצרים או לשלב ולהיות גם שכיר וגם פרילנסר. השכר של מעצבי UX מתחיל בכ-17000 ש”ח ויכול להגיע עם הניסיון לכ-30,000 תלוי חברה ובמידה ומדובר בתפקיד ניהולי של צוות מעצבים לדוגמא. לרוב, האנשים העוסקים בתחום ה-UX למדו תחומים קרובים אחרים כמו עיצוב גרפי, בניית אתרים, פיתוח אפליקציות, מעצבי UI ויכולים לקדם עצמם באמצעות הידע הנרחב שיש ברשותם. 

2019-09-23T18:18:10+03:00